torsdag 15. januar 2015

Macrofotografering

Jeg har alltid vært opptatt av detaljer. Ikke interiørdetaljer som man kjøper, men originaldetaljer på f.eks gamle hus. Spiker, hengsler, profiler på listverk, dører osv. osv. . Det samme gjelder når det kommer til naturen. Det å se de små detaljene i naturen. Hvor flott en blomst er inne i sentrum, hvor flott en blomsterknopp folder seg ut. Det gjelder å ha øynene åpne - letende etter nye detaljer.
 
I fotoverden åpnet det seg en ny verden da jeg forsøke å ta macrobilder. Jeg benytter meg av en 50 med mer fast objektiv og mellomringer som gjør at jeg kommer tett på motivet. Bilder beskjæres også i etterkant for å komme ennå tettere på. Jeg liker at du ser litt av bakgrunnen, og bruker derfor ikke blitz når jeg tar bilder ute. Det gjør at det enkelte ganger blir litt "problemer" med lys, men da forsøker jeg å kompensere med kamerainnstillinger.
 
Dagens bilde viser en bittelite blad, ikke mer en 7-8 mm som hadde plassert seg midt inne i en annen blomst - en månedslaventera. Her har jeg ikke gjort noe annet enn å beskjære til ønsket format. Bildet er tatt før jeg virkelig fikk øynene opp for macrofotografering, så ser mye jeg kunne gjort annerledes i dag for å få det skarpere, men dette er hva jeg fikk til i 2010 med et standard 18-55mm objektiv og macroinnstilling på kamera.
 
 

1 kommentar: